سلولهای چربی در مغز استخوان انسان

 24 نوامبر2015- محققان پردیس پزشکی دانشگاه کلورادو سلولهای چربی تولید شده توسط سلولهای  بنیادی مغز استخوان را در انسان شناسایی کردند. این سلولها ممکن است با بیماریهای مزمنی مانند  دیابت، بیماریهای قلبی عروقی، بیماری کلیوی و برخی انواع سرطان در ارتباط باشند.

نویسنده ی این مقاله پرفسور Klemmمی گوید: قبل از این تصورمی شد سلولهای چربی ذخیره ای تنها توسط سلولهای بنیادی موجود در بافت چربی تولید و تجدید می شوند اما این تحقیق همراه با تحقیقی که همکاران ما در سوئد منتشر کردند برای اولین بار نشان داد که تعداد قابل توجهی از سلولهای چربی از سلولهای بنیادی که منشاء آنها مغز استخوان است، ساخته می شوند.

دکتر Klemmمی گوید: این موضوع بسیار اهمیت دارد زیرا در مطالعات قبلی نشان داده شده است که این سلولها موادی بنام سیتوکین ترشح می کنند که باعث پیشرفت التهاب و کاهش توانایی سایر سلولها در پاسخ به انسولین می شوند که در نتیجه خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند.

او می افزاید: مطالعه ی ما نشان می دهد که ممکن است نوع سلولهای چربی ذخیره ای که در بدن ما ساخته می شوند نه مقدار چربی ذخیره شده در بدن، تعیین کننده ی خطر ابتلا به بیماریها می باشند. این کشف امکان ابداع استراتژیهای جدید برای پیشگیری و معکوس نمودن بیماریهای مزمن مرتبط با چربی را از طریق کنترل تولید انواع  مختلف سلولهای چربی ذخیره ای بتصویر کشید.

در این مطالعه از افرادی استفاده شد که پیوند مغز استخوان را از یک اهداء کننده ی دیگر دریافت کرده بودند. یک نمونه ی کوچک از بافت چربی از زیر پوست این افراد برداشته شد و DNAآن برای تعیین منشاء این سلول چربی (مغز استخوان دهنده یا گیرنده ) ارزیابی شد.

پرفسور Gavinدانشجوی فوق دکترا و نویسنده ی ارشد این مقاله می گوید: ما در این نمونه از سلولهای بیمار، DNAمربوط به اهدا کننده را یافتیم، که نشان می دهد برخی ازسلولهای چربی از سلولهایی که  با پیوند مغز استخوان وارد بدن بیمار شده اند، منشاء می گیرند. اگر مشخص شود که این سلولها با بیماریهای مزمن در ارتباط هستند، دانشمندان می توانند با تغییر ژنتیکی و درنهایت ممانعت از تولید آنها راهی برای درمان بیماریهای مزمن ابداع کنند.

دکتر Klemmمعتقد است از طریق کنترل تولید انواع سلولهای چربی ذخیره ای در بدن، امکان پیشگیری یا معکوس نمودن بیماریهای مزمن مرتبط با چربی وجود دارد.

او می گوید: حتی هیجان انگیزتر اینست که تکنولوژی پیوند مغز استخوان یا سلولهای بنیادی را با مهندسی ژنتیک ترکیب کرده و سلولهای چربی ذخیره ای با عملکرد خاص و مطلوب  تولید کنیم. او تاکید  می کند  همکاریهای مشترک تحقیقاتی، بهترین نتایج را برای درمان بیماران به بار خواهند  آورد. او معتقد است با جلوگیری از تولید سلولهای چربی مضر، حتی می توان بدون کاهش وزن از بیماریهای مزمن مرتبط با چربی پیشگیری کرده یا آنها را معکوس نمود. نتایج این تحقیقات درمجله ی the Federation of American Societies for Experimental Biologyمنتشر گردید.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/303144.php